اجتماعی

امواج

اجتماعی

امواج

خبر

هندوستان تایمز زیر عنوان "آمریکا از قدرت های رو به ظهور خواستار فشار بر ایران است" می نویسد آمریکا یک روز پس از آنکه از هند و پاکستان خواست معاملاتی نظیر خط لوله گاز با ایران نداشته باشند، خواستار آن شد همه، بخصوص قدرت های رو به ظهور، تهران را برای محدو ساختن بلندپروازیهای اتمی اش زیر فشار بگذارند.

پی جی کراولی سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا روز جمعه، هنگامی که از وی راجع به برنامه های مربوط به یک خط لوله گاز میان ایران، پاکستان و هند سئوال شد، به خبرنگاران گفت ما انتظار داریم همه، بخصوص قدرت های رو به ظهور دراین زمینه نقشی عمده ایفا کنند. وی گفت هم اکنون نیز تحریم هائی برقراراست و ما به تعدادی از کشورهای دارای مناسبات جاری با ایران گفته ایم که فعلا ممکن است بهترین وقت برای پیگیری این مناسبات نباشد.

اکونومیک تایمز زیر عنوان "آمریکا مناسبات گازی ایران و پاکستان را هدف گرفته است" می نویسد همزمان با اقدامات مربوط به تدوین پیش نویس تحریم هائی جدید علیه ایران توسط اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، واشنگتن توجه خود را به طرح خط لوله گاز ایران - پاکستان و هند، ومناسبات ایران با پاکستان وهند در زمینه انرژی معطوف ساخته است.

 توجه دولت اوباما فعلا بیشتر معطوف به پاکستان است که ماه گذشته رسما وارد یک قرارداد هفت میلایارد و پانصد میلیون دلاری خط لوله گاز با ایران شد.

واشینگتن پست زیر عنوان "اطمینان اوباما به کسب حمایتی گسترده برای تحریم های بیشتر سازمان ملل متحد علیه ایران" می نویسد پرزیدنت اوباما روز جمعه گفت تمامی شواهد نشان میدهد ایران در پی دستیابی به توانائی تولید تسلیحات اتمی است، ولی افزود اطمینان دارد که آمریکا می تواند حمایت گسترده بین المللی را برای وضع دور جدیدی از تحریم هائی در سازمان ملل متحد کسب کند، که هدف آنها محدود ساختن بلندپروازیهای اتمی ایران است.

این سخنان در پی مذاکرات یکساعته تلفنی اوباما با هو جینتائو رئیس جمهوری چین مطرح شد که برای شرکت در کنفرانسی در سطح سران در روزهای دوازدهم و سیزدهم آوریل در باره ایمنی اتمی به واشینگتن سفر میکند. کاخ سفید میگوید دو رهبر در مذاکراتشان اهمیت همکاری با یکدیگر در مورد ایران را مطرح ساختند.

چین ازمدتها پیش با خواست های آمریکا در مورد تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران مخالفت کرده است اما این هفته، به گفته دیپلمات های آمریکائی و اروپائی، برای اولین بار موافقت کرد وارد بحث های یک قطعنامه احتمالی شود.

واشینگتن پست در گزارشی دیگر زیرعنوان "احمدی نژاد میگوید تحریم ها به ایران بجای صدمه کمک میکند" می نویسد محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران در واکنش به احتمال تحریم های جدید ناشی از سماجت های اتمی آن کشور روز شنبه گفت تحریم ها فقط پیشرفت های کشور را از نظر تکنولوژی بیشتر میکند، و موجب خود کفائی بیشتر خواهد شد.

آقای احمدی نژاد در یک سخنرانی همچنین پیشنهادهای پرزیدنت اوباما را برای تماس و گفتگو رد کرد و گفت سه یا چهار کلمه قشنگ به معنای آن نیست که سیاست های آمریکا در دوران ریاست جمهوری اوباما عوض شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد